Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van familie Woude - WaarBenJij.nu Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van familie Woude - WaarBenJij.nu

Phnom Penh

Door: Ageeth

Blijf op de hoogte en volg familie

28 Juli 2016 | Cambodja, Phnom-Penh

Wat zitten we in een heerlijk backerpackers hostel,biljarten, kaartje leggen, chillen, zwemmen....de kids vinden het helemaal geweldig en neeee geen luxe, we hebben een kale kamer met 2 stapelbedden, maar daar zijn we toch alleen maar om te slapen dus...dikke prima hier, qua sfeertje hebben we het allemaal ontzettend naar ons zin en gaan we vanavond ook geen moeite doen om restaurantje te vinden, maar eten we gewoon weer hier een lekker hapje aan het zwembad! Mmmmmm. Vandaag na het ontbijt met een prive tuk tuk naar de killing fields geweest, indrukwekkend!!! Helemaal als je hoort dat er nog dagelijks botten en kleding van vermoordde cambodjanen boven komen uit de grond , uit de vele massa graven. Overal bordjes met " please do not step up bones".... Impossant memorium gebouw met allemaal gemarkeerde schedels; aan de kleur stickertjes kon je zien of het schedels zijn van mannen, vrouwen, hun leeftijd en hoe of ze gedood zijn ; hakbijl, chemisch middel, ijzeren voorwerp enz....De borden die je vezoeken om stil te zijn/ niet te hard te praten, zijn overbodig....hier word je vanzelf stil van...Daarna met de tuk tuk naar Tuol Sleng Genocide museum; oorspronkelijk een schoolgebouw, maar die werd door de Rode Khmer gebruikt als geheime gevangenis waar mensen werden gemarteld en vaak uiteindelijk op een van de killingfields eindigden. Raar om te zeggen, maar daar waren echt een aantal prachtige exposities te zien met verhalen en foto's van gevangen die het overleefd hebben en hoe of hun leven er nu uitziet...foto's en verhalen van vrouwen die gewongen werden met een Rode Khmer soldaat te trouwen en hoe of hun leven daarna is verlopen...menigeen heeft pas door medewerking aan de expositie hun kinderen pas de waarheid verteld hoe of het huwelijk tussen papa en mama daadwerkelijk tot stand was gekomen! Het erbij stil staan en het horen van de verhalen was heftig, gelukkig niet teveel gruwel foto's, zodat het voor Jens en Tess ook al met al niet te heavy was. Met de tuk tuk naar een restauarantje gereden voor een lunch en daarna, tja wederom beetje krom na al het geweld van vandaag gezien te hebben, naar de central market..het vakantiegeld brandt natuurlijk in de zakken van de kids. En ze zijn geslaagd hoor; Jens een nieuw horloge, Tess speaker voor haar telefoon en ik nog een- hoe kan het ook anders- tas, portemonnee, toilettasje etc. recycle zelfgemaakt door Cambojaanse vrouwen uit de crisis opvang, van rijsttassen; had spijt in Vietnam dat ik niet meer had aangeschaft, hier gelukkig weer kunnen inslaan!!! Terug bij het hostel kids het zwembad in, Ries en ik een koud biertje bij de Happy Hour voor 0,60 per stuk en nu terwijl ik dit schrijf, breekt de hemel hier open en komt er toch een stortregen naar beneden...we hadden al besloten hier vanavond te blijven en een hapje te eten, nu helemaal!!! Morgenvroeg- ach we raken er aan gewend deze vakantie - weer op tijd opstaan, om 09.20 vliegen we in 40 minuten naar Siem Reap! Half 7 gaat de wekker

• 28 Juli 2016 - 19:24

Ome Wim En Tante Elly:

Hallo allemaal
    Wat hebben jullie een vermoeiende en fijne vakantie. Het iedere keer
    weer een verrassing wat jullie nu weer beleven. Van de ene verrassing
    in de andere. Ik vind die slaapkamer zo gezellig, allemaal een eigen bed.
    In zo'n museum is het niet zo leuk, wij hebben dat ook gehad in Thailand,
    Het is wat jij zegt Ageeth, je word er vanzelf stil van, indrukwekkend.
    Jullie viertjes de groeten van Oma.

Kijk uit en doe voorzichtig van ons Ome Wim en Tante Elly